Träna för att må bättre

Träna för att må bättre

Om du är trött på att känna dig deppig eller känner dig stressad av ditt arbete, kan du må bättre genom att röra på dig. Om du känner dig svag under dagen kan styrketräning få dig att känna dig starkare. Om det känns tungt att gå uppför trapporna kan du motverka detta genom att springa uppför en kulle. Träning kan göra under för varje aspekt av ditt liv. Den får dig inte bara på bättre humör utan gör hela livet roligare. När det känns enklare att röra sig, är det enklare att göra precis vad du vill. Om du känner dig omotiverad att träna, kan förhoppningsvis nedanstående punkter göra dig mer motiverad att komma igång.

När det känns enklare att röra sig, är det enklare att göra precis vad du vill.

1. Bättre humör

Efter bara fem minuter av kardiovaskulär träning kommer du genast att känna dig mer lycklig! Så fort du börjar röra på dig, kommer hjärnan att börja utsöndra dopamin, serotonin, noradrenalin och andra ämnen. Dessa får dig att må bra. Så även om du inte känner för att göra någonting alls, kan en promenad vara det som krävs för att få dig på bättre humör.

2. Minskad stress

Personer som tränar regelbundet är ofta mindre stressade än personer som inte är lika fysiskt aktiva. Det tar bara fem minuter att börja få positiva hälsoeffekter från motionen och låg- till medelintensiv träning är bättre än högintensiv sådan när det gäller att minska stressen. Promenad, löpning och yoga är utmärkta träningsformer för stressreducering.

3. Bättre sömn

Genom att träna under 20-30 minuter cirka fem till sex timmar innan du går och lägger dig, kommer din kroppstemperatur att sjunka mer under sömnen än vad den annars skulle göra. Detta skapar goda förutsättningar för en bättre sömn.

4. Ökad energi

Träning inte bara förbrukar energi utan ger dig också mer energi. Ofta är vi som mest produktiva efter ett träningspass.